چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
سینمای دفاع مقدس

مدرس و پژوهشگر سینما گفت: حقیقتاً سینمای دفاع مقدس با وجود فراز و نشیب هایش، مایه فخر و مباهات سینمای ایران است.

مصطفی گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس ابراز داشت: در بین ژانرهای مختلف سینما، ژانر دفاع مقدس، ایرانی ترین و بومی ترین ژانر است و در طول بیش از سه دهه اخیر، آثار این سینما حقیقتاً مایه افتخار و مباهات فعالان هنر هفتم در کشور ما بوده است.

وی افزود: تجربه جنگ تحمیلی باعث شد که برخی از فیلمسازان ایرانی همچون حاتمی کیا، شورجه و درویش، فیلم‌های درخشانی درباره دفاع مقدس و مقاومت ملت ایران بسازند که هرکدام از آنها حقیقتاً گنجینه فرهنگی بسیار مهمی برای کشور ما به شمار می رود.

وی همچنین گفت: البته اگر دقت کنیم متوجه می شویم که شاخص ترین آثار عمدتاً متعلق به دهه‌های شصت و هفتاد هستند که از جمله آن ها باید به دو شاهکار ابراهیم حاتمی کیا یعنی فیلم "دیده‌بان" و "مهاجر" اشاره کرد. در عین حال باید به آثار دیگری همچون" هور در آتش" و " افق" نیز پرداخت.

گودرزی ادامه داد: نکته جالب توجه این که کارگردانان این فیلم ها بیشتر از آن که به پروداکشن عظیم توجه داشته باشند به روابط انسانی مبتنی‌بر فرهنگ بومی بچه‌های جبهه و جنگ و بُعد ایمانی و اعتقادی آن ها توجه داشتند و لذا توانستند آثاری خلق کنند که همچنان مایه افتخار و مباهات برای سینمای ایران است.

وی گفت: البته در دهه های هشتاد و نود نیز آثاری مرتبط با حوزه دفاع مقدس تولید و اکران شد اما برخی از آن ها نتوانستند آن طور که باید و شاید مروج فرهنگ ناب دفاع مقدس باشند که باید به تحلیل و بررسی این قضیه با حضور کارشناسان و اساتید و کارگردانان پرداخت.

وی تأکید کرد: در همین سال ها فیلم های تاثیرگذاری همچون"ایستاده در غبار" و "شیار ۱۴۳" ساخته شد که مورد توجه مخاطبان عام و خاص سینمای ایران قرار گرفت اما روند تولید این قبیل آثار به گونه ای نبوده که مدعی شویم یک جریان مستمر در این زمینه در شرایط فعلی شکل گرفته و لذا نیازمند این هستیم که یک بازنگری در سیاست گذاری های فرهنگی در حوزه سینمای دفاع مقدس صورت بگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha